thumb2

Bezpieczeństwo w zabiegach medycyny estetycznej.

Kwestia bezpieczeństwa w zabiegach medycyny estetycznej to temat bardzo istotny zarówno z punktu widzenia wykonującego jak i poddającego się zabiegowi. Jest to sytuacja, w której klient w końcu nie boi się pytać, a osoba wykonująca nie pozwala sobie na niedbalstwo. Bardzo dobrze! Jest to zapewne w jakimś stopniu generalizowanie jednak z pewnością są to zabiegi, które zmuszają do rzeczowego podejścia do tematu.

Jest kilka czynników, które w bardzo dużej mierze pozwalają na zminimalizowanie ryzyka tego, że coś niepokojącego wydarzy się w trakcie jak i po zabiegu. Po pierwsze dokładny wywiad z klientem. Nie spieszmy się. Pozwólmy klientowi spokojnie zapoznać się z kartą konsultacyjną, gdy przeczyta ją całą, dopytajmy czy wszystko na niej zawarte było jasne i zrozumiałe, czy ma jakieś wątpliwości co do przeciwwskazań, możliwych skutków ubocznych lub działań niepożądanych. Powiedzmy klientowi czego może się spodziewać i chociaż krótko wspomnij o preparacie, na którym będzie wykonywany zabieg. Nie chodzi o to, aby zapewniać, że zabieg będzie bolał lub nie, bo to już kwestia indywidualna i trudno to przewidzieć, jednak informacja o etapach zabiegu będzie wpływać na komfort psychiczny pacjenta. Klient, który wie czego ma się spodziewać i widzi, że zależy nam, aby był dobrze poinformowany, obdarzy nas zaufaniem i łatwiej będzie mu usiąść na naszym fotelu.

Kolejnym czynnikiem, który jest bardzo silnym wyznacznikiem bezpieczeństwa naszej pracy są wspomniane preparaty, które wykorzystujemy do danych zabiegów. Musimy używać dobrych i sprawdzonych produktów! W tej kwestii nie warto oszczędzać i prędzej czy później, każdy się o tym przekonuje. Pracując na wątpliwej jakości preparacie nigdy nie wiemy, kiedy wydarzy się coś niepożądanego. Trzem klientkom nic się nie stanie, a ta czwarta może zareagować źle na podaną substancje. Nie warto. Na rynku istnieje kilka renomowanych produktów, które są sprawdzone i bezpieczne, oznaczone są również znakiem jakości CE, który mówi nam o zgodności produktu z dyrektywami UE. Ryzyko niepożądanych reakcji organizmu zmniejszymy również, jeżeli przykładowo wykonując zabieg z użyciem wypełniacza, gdzie substancją wypełniającą jest kwas hialuronowy, stosujemy produkty które zawierają wyłącznie ten kwas. Jego syntetyczna budowa cząsteczkowa jest identyczna z tą która występuje w naszej skórze, dzięki czemu ryzyko wystąpienia działań niepożądanych jest bardzo niewielkie, a żadna inna substancja w wypełniaczu nie jest nam do niczego potrzebna. Praca na dobrych preparatach daje nam większy komfort pracy, a ostatecznie zyskujemy zadowolone klientki, które do nas wracają i rekompensują inwestycje w lepsze preparaty. Będąc w temacie produktów, pamiętajmy aby zawsze poinformować klientkę o nazwie preparatu którym był wykonany zabieg, dotyczy to głównie wypełniaczy. Większość z nich posiada naklejki z pełną nazwą produktu, którą możemy dać naszemu klientowi. Świadomość klientki co do tego co miała podane, ułatwia postępowanie w przypadku, gdy coś niedobrego dzieje się z miejscem poddanym zabiegowi lub chociażby jest cenną informacją jeżeli klient idzie do innej osoby na ten sam zabieg zabieg. Dość oczywistą sprawą, ale jakże ważną jest przestrzeganie zasad higieny w gabinecie. Ta kwestia powtarzana jest w kółko do znudzenia, jednak należy się pilnować aby z tego znudzenia faktycznie nie zapomnieć o pewnych istotnych aspektach. Przy zabiegach iniekcyjnych rzeczą świętą są igły, strzykawki, rękawiczki! Nie mniej ważnymi maseczka na twarz oraz fartuch. To wszystko muszą być rzeczy jednorazowe, w dwóch pierwszych przypadkach również sterylne. Wszystko po to by zapobiec dostania się różnego typu zanieczyszczeń z zewnątrz do obszaru poddawanego iniekcji. Więcej pisać mam nadzieję, nie muszę, gdyż sprawy związane z dezynfekcją powierzchni są wszystkim bardzo dobrze znane.

Ostatnią poruszoną w tym artykule kwestią, która wpływa na bezpieczeństwo zabiegów medycyny estetycznej są wskazania pozabiegowe. Nasz klient musi być świadomy tego co powinien, a czego nie powinien wykonywać po odbytym zabiegu przez określony czas. Czasami trzeba będzie powiedzieć dwa razy lub dopytać czy klient faktycznie zrozumiał co mamy na myśli, ale warto to robić, gdyż może to zadecydować o ostatecznym wyniku zabiegu, którego efekty, skutki bardzo często widoczne są po kilku dniach czy tygodniach. Jeżeli klient powinien unikać miejsc, gdzie narażony jest na dużą ilość zanieczyszczeń to niech nie urządza sobie nagle remontu mieszkania, a jeżeli już go ma to niech przyjdzie na zabieg w innym terminie. Jeżeli klientka nie powinna pić duże ilości wody, to przypominamy aby była to czysta woda. Kawa, herbata, czy alkohol to nie jest czysta woda  Może wydawać się to banalne jednak praktyka pokazuje, że niekoniecznie tak jest.

Nie traktujmy naszych klientów jak małych dzieci, jednak pamiętajmy, że rzeczy które nam wydają się oczywiste dla klienta nie muszą być tak bardzo przewidywalne. Nic nie przyniesie nam tyle dobrego jak szczera i dokładna rozmowa z klientem oraz obustronne zaufanie. Pamiętajmy, że czynniki przytoczone w tym tekście, wpływają nie tylko na bezpieczeństwo całego zabiegu, wyznaczają również jakość naszej pracy, która w tej dziedzinie jest, zaraz po bezpieczeństwie, najważniejszym aspektem. Jeżeli będziemy pamiętali o tych kilku kwestiach, ryzyko sytuacji niepożądanych zmniejszy się do minimum, a my i nasi klienci będziemy mogli cieszyć się z udanej współpracy.